2016-Zomer

Zaterdag 25 juni 2016
m.k.a. Rudi Diekstra, Kees Kuiper, Siebe Reiding

09.00 Muziekgeschiedenis / Hymnologie (Jellegeert Postma)
Bespreken: module 2 hoofdstuk 3.9 t/m 3.12 (oud)
3.10 Het kerklied in Nederland: invloed van Petrus Datheen
Rechtstreekse vertaling psalmen Calvijn uit het Frans, daardoor:
– géén prosodie (melodische en textuele accenten verschillen)
– mogelijk gevolg is het niet-ritmisch gaan zingen op hele noten
Souterliedekens (psalmmelodieën op basis van volksliedjes), daardoor:
– aversie tegen gezangen in de 16e eeuw
– gezangenkwesties in de 19e & 20e eeuw
3.11 Het orgel in de Renaissance: registers & werken / manualen & pedaal
– vgl. module 7 hoofdstuk 6 (prestanten/fluiten/tongwerken/imitaties)
– vgl. module 7 hoofdstuk 8 (hoofdwerk/rugwerk/borstwerk/bovenwerk)
3.12 Orgelmuziek in de Renaissance: nieuwe speelvormen voor orgel
– intoneren: preambulum, preludium en intonazione (passages & akkoorden)
– intavoleren: chanson > canzona, motet > ricercare, fuga & toccata
– ontstaan van het orgelkoraal op basis van het (alternatim) orgelvers
– combinatie van het bovenstaande: partita (Pachelbel) en orgelmis (Bach)

Harmonisatie-opdracht:
1. Noteer een bekende melodie uit het Liedboek in een tenorzetting.
2. Voeg een daarbij passende bas toe als begeleidingsondersteuning.
3. Verfraai die zetting met een bovenstem/tegenstem in alt/sopraan.
4. Varieer de melodie met omspelingen (zie voorbeelden Jg. Postma).

11.15 Algemene muziekleer & Solfège (Tymen Jan Bronda)
Graag de opdrachten t/m hoofdstuk 4 van module 1 afmaken en bestuderen.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=sWeamgJ14Oo&w=640&h=360]

12.30 Gemeentezang (Tymen Jan Bronda)
Huiswerk: module 9 hoofdstuk 4 (herhalen)
Wie van jullie zou een lied willen voorbereiden? Graag 2 personen zo mogelijk.
Opdracht: aanleren nieuw lied uit Liedboek 2013 (Femmique/Wim)

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=8QAwgKgF-oY&w=640&h=360]

 

Zaterdag 11 juni 2016
m.k.a. Siebe Reiding

09.00 Muziekgeschiedenis / Hymnologie (Jellegeert Postma)
Bespreking: module 2 hoofdstuk 3.9 Het kerklied in Zwitserland en Frankrijk (‘Geneefs Psalter’)
Vraag: Hoe te bepalen in welke kerktoonsoort een psalm geschreven is?
Antwoorden:
1. Kijk naar de voortekens
2. Kijk naar de slotnoot
– authentiek: slotnoot op de laagste positie van de kerktoonladder
– plagaal: slotnoot een kwart boven of onder deze laagste positie
3. Let op het bijzondere kenmerk van een bepaalde kerktoonsoort
– Dorische sext
– Frygische secunde
– Lydische kwart
– Myxo-Lydische septiem
– Eolische mineur
– Ionische majeur

 

10.15 Orgel & Orgelbouw (JgP)

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=9lJ4s4oFZUU&w=640&h=360]

Achtergrond informatie (Wim)
Hendrik Andriessen
Lady Susi Jeans

Hendrik Andriessen was in 1949 57 jaar toen hij dit schreef – qua leeftijd kan ik me dus goed inleven 😉 Titel in het Nederlands én in het Engels – opgedragen aan Lady Susi Jeans, geschreven in Cleveland Lodge. Lady Susi Jeans, geboren in Oostenrijk als Suzanne Hock (1911-1993): organiste, docente en musicologe. Cleveland Lodge was een landhuis met een bijgebouwde concertzaal, waarin een drieklaviers Willis orgel. Conclusie: het werk is gemaakt voor dit orgel, dus daarom een neoromantische en geen neobarokke registratie gebruiken.

Literatuurspel: Hendrik Andriessen – Thema met variaties (Wim) – Let op: start na 1 minuut!

Opname van Carel van Aurich op Tien jaar muziek in De Fontein te Groningen 2000-2010

Harmonisatie-opdracht:

11.15 Algemene muziekleer & Solfège (Tymen Jan Bronda)
Huiswerk: module 1 hoofdstuk 4 opgaven 4.5.5 t/m 4.6.4 (blz. 47-52 werkboek)
Opdracht: dirigeer gezang 182 evt. 252 (Liedboek 1973) in een vierkwartsmaat

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=OqQNS2NxgWc&w=640&h=360]

11.15 Gemeentezang (Tymen Jan Bronda)
Huiswerk: module 9 hoofdstuk 4 (herhalen)
Opdracht: aanleren Gezang 986 uit Liedboek 2013 (Kees)
Deze ‘liedboek-rap’ lijkt moeilijk door een wisseling van maatsoorten.
Door in achtsten in plaats van kwarten te denken leer je het snel aan.

12.30 Liturgiek (Thijs Oomens)
Huiswerk: module 3 hoofdstuk 2 t/m 2.2 (blz. 17-25)
Opdracht: bekijken van de liedvoorbeelden (blz. 25)

Na Pinksteren volgt de zgn. groene tijd (“feestloze periode”).
Bijv. 12 juni is de
– 4e zondag na Pinksteren (missaal Concilie van Trente)
– 3e zondag na Trinitatis (Luther)
– 11e zondag “door het jaar” (R.K.)
Vgl. Gemeenschappelijk leesrooster (Liturgiek blz. 92)
Zie hoofdstuk 3 – Leesroosters (blz. 88):
– zondagen van de zomer (na 21 juni)
– zondagen van de herfst (na 21 september)
Vgl. Oecumenisch leesrooster (Dienstboek blz. 413 e.v.)

Bespreking paragraaf 2.2 Gang door de dienst – Intrede
– vierende orde (oecumenisch): Kyrie & Gloria
– lerende orde (reformatorisch): Decaloog

Vierende orde
2.2.1 – Toewijzing, groet, bemoediging, gebed van toenadering
– bemoediging (‘adjutorium’) vgl. liederen 291 t/m 298 (2013)
– drempelgebed (‘antifoon’) vgl. gezang 291-d (Liedboek 2013)
2.2.2 – Intredelied
– openingsliederen 271 t/m 290 (Liedboek 2013) of een psalm
2.2.3 – Kyrie en Gloria
– afsluiting van de intrede met een doxologie (’trinitair’)
– gezang 299 m.n. gezang 299-e & Luther’s gezang 302 (Liedboek 2013)
Vgl. Credo, Sanctus & Benedictus m.n. gezang 404 (2013) en Agnus Dei

 

Zaterdag 28 mei 2016
m.k.a. Femmique Klaster en Kees Kuiper

09.00 Muziekgeschiedenis / Hymnologie (Jellegeert Postma)
Bespreking: module 2 hoofdstuk 3.8 Het kerklied in Duitsland
– Luther: Gods Woord komt bij mensen binnen door het zingen
– ‘Deutsche Messe’ (bijbelliederen – in het Duits gezongen)
– vormgeving liederen vaak: ‘Stolle’- ‘Stolle’ – ‘Abgesang’
– gezang 157 en 262 (Liedboek 1973) in vorm avondmaalskelk

Literatuurspel: Felix Mendelssohn – Orgelsonate nr. 6 ‘Vater unser’ (Brenda)

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=M5-HTWmgWfg&w=640&h=360]

Aandachtspunten:
– focussen op de melodie, in plaats van op de notenreeksen
– stuk spelen als één geheel (handhaven van spanningsboog)
– ritmisch correct door consequente vingerzettingen
– eerst langzaam instuderen dan pas gaan versnellen

11.15 Algemene muziekleer & Solfège (Tymen Jan Bronda)
Bespreken: module 1 hoofdstuk 4 opgaven 4.4.6 t/m 4.5.5 (t/m blz. 46 werkboek)
Tip: van ‘mol’ groot naar ‘mol’ klein – drie mollen erbij &
Tip: van ‘kruis’ groot naar ‘kruis’ klein – drie kruisen eraf
Let op: mineur en majeur parallellen &
Let op: wisseltonen en doorgangstonen

12.30 Gemeentezang (Tymen Jan Bronda)
Huiswerk: module 9 3.7 t/m 3.11 (oud) en hoofdstuk 4 (nieuw)

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=j-SaKmzACTc&w=640&h=360]

Oefening: het dirigeren van een lied in een twee-, drie- of vierkwartsmaat